Świeże soki warzywno-owocowe to podstawa zdrowia. Organizm potrzebuje do życia ENERGII. Jej źródłem jest pożywienie, woda, słońce i powietrze (tlen). Składniki te tworzą „żelazny” bilans energetyczny naszego ciała, w którym największą rolę spełnia żywność i na nią też mamy największy wpływ.

Najważniejsze składniki odżywcze, które znajdują się w żywności i są niezbędne dla prawidłowego bilansu energetycznego to:

  • Woda
  • Proteiny (białka) – zasadnicze dla dobrego zdrowia
  • Węglowodany – źródło energii
  • Tłuszcze – ważny komponent komórkowy
  • Witaminy – esencja życia
  • Minerały – niezbędne dla krwi, kości i funkcji komórkowych

sokiWarzywne Świeże soki warzywno – owocowe to podstawa zdrowia

Po pierwsze całe pożywienie przyjmowane przez człowieka jest zamieniane w formę półpłynną. Organizm na ten cel wydatkuje dużą ilość energii, którą mógłby przeznaczyć na procesy samoregulacji i samoleczenia.

Po drugie sok to„ organiczna” woda i zawarte w niej wszystkie wyżej wymienione składniki niezbędne do życia w najłatwiej przyswajalnej przez organizm formie organicznej.

Po trzecie nie ma innej drogi dostarczenia organizmowi wszystkich w/w składników odżywczych. W celu dostarczenia odpowiedniej ilości składników odżywczych, musielibyśmy zjeść sporą ilość surowych warzyw, w przypadku samego beta karotenu jest to ok. 7 marchewek.

Po czwarte sok ze świeżych warzyw i owoców jest bardzo bogaty w potas i zawiera śladowe ilości sodu. Bilans sodu i potasu w organizmie jest kluczowym warunkiem zdrowia. Zachwianie tego bilansu poprzez nadmierną ilość sodu i zbyt małą potasu, jak pokazują badania kliniczne prowadzi w prostej linii do rozwoju komórek rakowych oraz chorób serca, nadciśnienia tętniczego krwi oraz wylewów.

Niestety nie wystarczy ograniczyć ilość sodu (np. poprzez ograniczenie spożycia soli), by obniżyć zbyt wysokie ciśnienie krwi. Towarzyszyć temu musi przyjmowanie potasu.

U większości obywateli państw uprzemysłowionych stosunek potasu do sodu [ K:Na] wynosi 1:2. Zaawansowane badania prowadzone w tych krajach dowodzą, że minimalny stosunek powinien wynosić 5:1 a to jest dziesięciokrotnie więcej niż średnie spożycie. Łatwo więc obliczyć jak wiele potasu jest nam potrzebne skoro w każdym posiłku spożywamy chociażby sól.


Dla przykładu:

Zawartość potasu w mg w 100 g niżej wymienionych surowych warzyw i owoców:

 

  • Pietruszka 727szpinak-1-300x225 Świeże soki warzywno – owocowe to podstawa zdrowia
  • Brokuły 382
  • Avocado 604
  • Marchew 341
  • Szpinak 470
  • Seler 341
 

 

 

Oczywiście osoby tego świadome przyjmują suplementy, w których potas występuje jako składnik. Rozpoznają taką potrzebę po objawach typowych dla drastycznie niskiego poziomu potasu jak: brak koncentracji i uczucie permanentnego zmęczenia, podenerwowanie, osłabienie, arytmia serca, niekontrolowane skurcze mięśni.

Po co kupować takie mikroelementy jak selen, bór lub cynk w sklepach ze zdrową żywnością, skoro nie brakuje ich w świeżych sokach warzywnych i owocowych?

Soki pomogą uzupełnić to, czego nam od lat brakowało w codziennym pożywieniu. Problemem nie jest to, co jemy, lecz to, czego nie jemy i czego od dawna nie jedliśmy. Naszemu organizmowi notorycznie brakuje pewnych substancji.

Czy mamy wystarczającą ilość cynku, którego obecność pobudza wydzielanie enzymów i podtrzymuje układ odpornościowy?

Czy nie brakuje nam selenu chroniącego przed rakiem? A co z borem? Bor pomaga przyswajać wapń, ma zatem wielkie znaczenie dla ludzi starszych.

 

SPOŻYWANIE SOKÓW WŁASNEJ ROBOTY DROGĄ DO ZDROWEGO ŻYCIA

owoce-300x183 Świeże soki warzywno – owocowe to podstawa zdrowia

Robienie soków i spożywanie można bardzo łatwo pogodzić z harmonogramem życia. Musimy wprowadzić w nawyk sporządzenie i wypicie minimum 0.5 litra soku każdego dnia.

Świeży sok jest fantastycznym i smacznym sposobem na rozpoczęcie dnia o wiele korzystniejszym od filiżanki kawy.

Sok wypity na drugie śniadanie lub na lunch podniesie twoją energię na wysoki poziom. Obiad lub kolację możemy rozpocząć od „surówki w szklance”.

 

 

Jeśli pracujemy poza domem to sporządzony sok można zabrać ze sobą w termosie. Jeśli raz dostrzeżemy korzyści płynące z takiego żywienia, stanie się to zupełnie naturalne. Przekonamy się jak ważne są soki ze świeżych owoców lub warzyw.

Świeży sok z owoców i warzyw oczywiście zapewnia nam najważniejsze dla organizmu: włókna rozpuszczalne ( min. obniżające poziom cholesterolu). Nasze ciało na bieżąco przetwarza jedzenie w postać półpłynną w jakiej jesteśmy w stanie je przyswoić.

Soki pomagają trawić i pozwalają szybko zaabsorbować wysokie wartości odżywcze.
Soki pozwalają szybko i łatwo przyjmować łatwo strawne, skoncentrowane wysoko odżywcze wartości.

Rezultatem jest podniesienie energii życiowej.
 

psycholog d/s wyborów żywieniowychJacek Radwański